Tekst 3 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Elmas Kant - WaarBenJij.nu Tekst 3 - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Elmas Kant - WaarBenJij.nu

Tekst 3

Blijf op de hoogte en volg Elmas

02 Oktober 2014 | Australië, Melbourne

Tekst 3 27-09-2014

Dinsdag 23 sept gingen we surfen.

We vertrokken 's ochtends om half 7 om richting "the Farm" te rijden aan de andere kant van Sydney, 2,5 uur rijden zuidelijker..
Het was een 'prive' baai voor beginnende surfers, wauw wat is dat een mooi plekje!
We hadden heerlijk weer en de golven waren fantastisch volgens de leraren.
Eerst kregen we alles uitgelegd en vervolgens gingen we het water in..
Het kost enorm veel kracht om alleen al in balans op een surfplank te liggen dus het viel zeker niet mee!
Maar na een 40 min proberen ging Ellie hoor,,, hoppaa met de golf mee! Wat is dat een HEERLIJK gevoel! Van de ongeveer 50 pogingen is het me 5 a 6 keer gelukt,,, op een gegeven moment kon ik niet, ik was gesloopt!
Deze dinsdag was tevens ook de laatste georganiseerde dag van Australian Backpackers, dus had ztwee dagen bijgeboekt in het hostel waar we al sliepen om te oriënteren en verdere plannen te maken.

Ik ben woensdag met Maud en Daan gaan zitten om te kijken hoe we verder zouden gaan,,, wij hadden met zijn drieën toch wel dezelfde ideeën en het klikte goed tussen ons!
We hadden een nacht-busreis van Sydney naar Melbourne geboekt, een typische en goedkope backpackerbusje voor 5 dagen gehuurd om the great oceaan road te rijden en vervolgens een vliegticket van Melbourne naar Cairns geboekt...
De ochtend voordat we gingen kregen we te horen dat de bus naar Melbourne overboekt was,,, lekker balen na onze plan waar we onwijs veel zin in hadden!
Na twee dagen geregel zijn we uiteindelijk met zijn vijven (twee andere hadden de zelfde bus geboekt) naar luchthaven Sydney gegaan om daar een hele dikke nieuwe 4x4 te halen om vervolgens zelf te rijden naar Melbourne,, en uiteindelijk was het nog 20$ goedkoper ook!

Na een reis van zo'n 16 uur wat we lekker op ons gemak hebben gedaan waren we aangekomen in Melbourne...
Onderweg hebben heel veel (helaas) dode kangoeroes, koala's en andere dieren langs de weg zien liggen.. Er reden voornamelijk van die gigantische trucks over de weg die we allen alleen van tv kennen,,, beetje van die coca-cola vrachtwagens met heel veel verlichting en een gigantisch rail voorop om evt dieren weg te slaan.. Wijs maar ook wel apart hoor.

Eenmaal aangekomen in Melbourne hebben we met de 4x4 het busje opgehaald...
Eerste instantie waren we het totaal niet mee eens wat we mee kregen, we hadden namelijk al betaald maar het busje kwam totaal niet overeen met het busje wat we dachten te gehuurd te hebben.
Na een tijdje denken en discussiëren hebben we toch het busje mee genomen.
(Nu ik dit typ ben ik er blij mee ook!)
Vervolgens zijn we met z'n drieën (Maud, Daan en ik) boodschappen gaan doen en gaan tanken om ons voor te bereiden op onze road-trip.
Je hebt tegenwoordig nog maar een paar plekken waar je gratis en vrij mag parkeren dus we waren vrijdag (26 sept) alvast de goede kant op aan het rijden maar voornamelijk aan het rondzwerven waar we konden overnachten en ook konden douchen!! Na twee dagen reizen voel je je behoorlijk stinken! Want een boete wil je hier namelijk niet- 400$ ongeveer.
Na een mooi plekje te hebben gevonden zijn we lekker op tijd gaan slapen.

Zaterdag 27sept werden we wakker! na een goede nachtrust hadden we er erg zin,, we begonnen met een lekker ontbijtje en reden vervolgens naar een surfplaats om daar even lekker te douchen! We zijn natuurlijk op het busje na dakloos! Gekke gedachte eigenlijk...

The great ocean road,,, wat een prachtige vieuws,,, onwijs mooie kraakheldere oceaan waar de golven tegen de bergen sloegen en zo hun eigen kunstwerk maakt... In alle baaien had je hele mooie witte strandjes, met palmboompjes, mooie vogels en noem maar op, ik keek mijn ogen uit,, dit kende ik alleen van plaatjes of via tv/internet. WAUW!
We zijn regelmatig gestopt om foto's te maken, even te lunchen en vervolgens gingen we weer snel verder tot en met Apollo-Bay, ik las in de ochtend van Jennifer dat daar ergens een wijnproeverij zat met een hele aardige vrouw, dus we gingen op zoek.
We konden het niet vinden dus waren we even naar een info kantoor gegaan om te vragen waar de wijnproeverij zat en waar we evt. gratis konden staan met ons busje,, (hopelijk met douches).
We kregen toen een route mee die we makkelijk konden combineren en dat zou eventjes 25 km landinwaarts te zijn....... Eindelijk twee uur later na allemaal kronkel weggetjes door de bergen gehad te hebben kwamen we aan op een parkeerplaats waarvan we dachten dat het hier was, dit bleek echter later (gelukkig) niet de gratis rustplaats te zijn, de toiletten waren gewoon echt ranzig.
Na een broodje gegeten te hebben zijn we door gereden naar de wijnproeverij en dat was nog een stukje verder landinwaarts.
Eindelijk aangekomen kwam we echt op een mooi stukje land terecht met een bierproeverij + wijnproeverij.
We hebben lekker wat wijntjes en biertjes geproefd en zijn weer terug gegaan, gelukkig nu naar de juiste bestemming.
Het was een soort grasveldje met parkeerplaats,,, tegen een regenwoud aan! Best wel wijs!!

Zondag 28 september zijn we de dag begonnen met een stevige wandeling van 5 km door het regenwoud heen,, ook dit heb ik nog niet eerder gezien met eigen ogen, echt heel wijs. Het regent gemiddeld 200cm per jaar hier..
Allemaal onbekende planten en bomen zo ongelofelijk hoog, echt apart! Aan het eind kwamen we na een hele mooie wandeling aan bij de waterval, erg wijs! De waterval zelf was erg mooi, maar alles er omheen vond ik eigenlijk veel vetter!

Na een de stevige wandeling gehad te hebben zijn we in ons busje gestapt en richting twelve apostels gereden.
Het weer was heerlijk!
Toen we de eerste apostels zagen ging er weer als het ware een wereld open! WAUW... Wat is de wereld toch mooi!
De verschillende kleuren blauw van het water, de verschillende kleuren in de rotsen met daarachter weer het groene gras,, het kleur contrast is ook zo mooi!
We moesten regelmatig stoppen met de campervan om de omgeving te bekijken, op een gegeven moment begint het allemaal het zelfde te worden, heel raar want het is zo mooi!

We hadden zojuist the great ocean road afgerond en reden verder naar national park the Grampians,,, het was volgens vele mooier dan the Blue Mountains dus we waren erg benieuwd!
Na wederom een lang stuk rijden en eindelijk een koegoeroe (levend) in het wild te zien bereikte we the Grampians, onderweg wat watervalletjes gezien en door naar een informatiehuis gereden om te vragen wat we niet mochten missen. Het was al 1600 uur dus nadat we een plan hadden gemaakt zijn we doorgereden naar een gratis staanplaats voor de campervan.
We kwamen echt in een klein dorpje in een vallei genaamd Hallsgap, kangoeroes liepen hier rond alsof net normaal is :p

We gingen weer opzoek naar een gratis campervan staanplaats, we hebben uren rond gereden op allerlei onverharde wegen, ontzettend mooi maar we waren het aardig zat.
Uiteindelijk na een aantal keer vragen vonden we een bospaadje in "the middle of fucking no where" die ons naar een plek midden in het bos bracht.
We hoorde continu aapgeluiden alsof er apen in de bomen zaten, maar dat zijn dus vogels,,, keihard! We zagen onze eerste echidna- een giga egel met een spits neusje.. Heel leuk om rond te zien lopen!

De volgende dag 30 september zijn we vroeg uit bed gegaan en hebben we ons voorbereid op een aantal stevige wandelingen in the Grampians.

We hebben MacKenzie falls bewonderd, Grand canion en the Balcony...
Wederom super wijs!!
MacKenzie falls is een prachtige giga waterval die over mooie rotsen zijn eigen weg vind.
Grand canion onwijs leuke wandel route klimmend over rotsen en steen paadjes.
En the Balcony gaf een uitzicht zo mooi en ver,,, nog nooit eerder zo ver kunnen kijken, het weer was perfect en de lucht kraakhelder.

Nadat we dit hadden bekeken zijn we richting Melbourne gereden, onderweg kregen we rot weer en de temperatuur was flink gedaald,, we deken zo'n 15 graden zeker! Die nacht was het ook ijskoud in (vond ik toen) dat klote busje ;-)

Woensdag 1 oktober kwamen we weer aan in Melbourne, we hadden onderweg bij een restaurant genaamd de gouden boog gebruik gemaakt van de gratis WiFi om zo een mooi, goedkoop en in de juiste buurt een hostel uit te zoeken.
We hadden ons eerst ingecheckt en onze tassen veilig achter gelaten en daarna zijn we onze campervan gaan inleveren.
Om onze reis af te sluiten zijn we 's avonds lekker wezen uit eten bij O' Briens, een gezellige en goed betaalde irisch pub!

(Vandaag) Donderdag 2 oktober zijn we de stad Melbourne gaan verkennen, totaal andere stad als Sydney!
Vond ik net leuker? Mwoa,, had bij Melbourne wel meer het idee dat het een stadje was, maar echt gezellig vond ik het er niet. Het weer was ook grauw en lelijk.

We hebben vanmiddag ook een mooie pakket deal kunnen sluiten bij een travel agent voor in Cairns.
Ik ga Fraisier eilands ontdekken in 3 dagen met een 4x4 !
2 dagen en 2 nachten op een wijze zeilboot om the White sundays te bewonderen..
Een dag het regenwoud in, glijden van rotspartijen en springen van watervallen!
The great barrier riff bekijken, snorkelen en met introductie duik!
En een buspas om te reizen van Cairns richting Sydney!
Halverwege wil ik stoppen bij Brisbane om te gaan werken.

Lieve groet,

Ellie

• 04 Oktober 2014 - 18:03

Jolanda:

Wow Ellie wat leuk je verhalen. Wat heb je al veel meegemaakt en gezien in zon korte tijd.
    Wacht met spanning op je volgende verhaal. Dikke kus en groetjes uit dat verre Holland. Xx

• 06 Oktober 2014 - 10:55

Els Van Der Zwet:

Wauw Elmas
    Wat heb je al ongelooflijk veel gezien in zo'n korte tijd. Kun je het allemaal wel behappen? Ik ben benieuwd waar je aan de slag gaat om weer wat bij te verdienen. Groetjes Els